zaterdag 20 augustus 2011

Een gat boren in vitrokeramische plaat / Drilling a hole in glass ceramic

Een schakelaar op de bejaarde AEG vitrokeramische kookplaat van mijn ma had het begeven. Het bleek onmogelijk een vervangexemplaar te vinden, zelfs niet van een totaal ander design dat min of meer in dezelfde opening past. Alle ronde schakelaars van voldoende V/A hebben tegenwoordig een diameter van 20mm. Het gat in de plaat had een diameter van slechts 13mm.

De opties waren ofwel een schakelaar vinden die wel in het gat past en daarmee een relais aan te sturen, ofwel het gat te vergroten naar 20mm. Voor het eerste was het nog steeds problematisch om een geschikt type schakelaar te vinden. Dus ben ik voor de tweede optie gegaan en heb een 20mm diamantboor en waterdichte schakelaars besteld op eBay.

Boren in glas is niet zo moeilijk zoals je kan zien in talloze tutorials en filmpjes op de JijBuis. Met een goede diamantboor is het kinderspel. Voor de grotere diameters zijn dit klokboren. De beste manier is rond het te boren gat een klein dammetje maken met plasticine o.i.d. en dit vullen met water (ik moest hiervoor natuurlijk het bestaande gat dichtstoppen). Dan zonder al te veel druk de boor loodrecht houden en binnen een paar minuten is het geklaard met een goede diamantboor. Het water dient als koelmiddel, eventueel kan er extra diamantpoeder aan toegevoegd worden voor meer snijvermogen.



Vitrokeramische plaat is echter geen ordinair glas en dat was wel duidelijk toen ik na een half uur amper een millimeter diep zat met nog een kleine drie te gaan. Het is verdomd hard spul, een dankbare eigenschap om krassen te vermijden maar een serieuze hinderpaal in mijn geval. Wegens gebrek aan diamantpoeder heb ik dan maar al wat voor schuurmiddel kon doorgaan — inclusief Cif — uit de kast gehaald en de raad om weinig druk uit te oefenen in de wind geslagen en ook de boor in een hogere versnelling gezet. De boor werd nu een stuk sneller warm dus ik moest regelmatig stoppen om hem te laten afkoelen. Het heeft nog een dik kwartier geduurd maar deze nieuwe strategie leidde uiteindelijk tot de bevrijdende doorbraak. De onderkant van het gat is allesbehalve proper maar dat zal mij worst wezen aangezien niemand die ooit ziet. Als je een proper gat in glas (of eigenlijk eender wat) wil boren, kan je ofwel stoppen voordat je er volledig doorzit en dan langs de andere kant boren, ofwel het materiaal stevig vastklemmen op een harde ondergrond.



Noot: uit wat ik heb gelezen moet het volkomen onmogelijk zijn om een gat te maken in getemperd glas, tenzij je heel veel geluk hebt. Het schijnt zelfs onmogelijk te zijn met een waterstraalsnijmachine. Alle bewerkingen moeten gedaan zijn vóór het glas het temperingsproces ondergaat.

Short English summary:
It is perfectly possible to drill holes in glass ceramic (also known as vitroceramic) plates. You need the exact same tools and procedure as with ordinary glass, there are many tutorials about this. The only catch is that this material is much, much tougher than the average glass of an aquarium. You should exert more pressure on the drill and simply have more patience as well. Adding abrasive powder may also help. Make sure to stop regularly and check if the drill bit is not becoming too hot even if you are using water to cool it.